Zuid-Oost Azie: Een gezellige chaos! - Reisverslag uit Phuket, Thailand van Dirja Masmeijer - WaarBenJij.nu Zuid-Oost Azie: Een gezellige chaos! - Reisverslag uit Phuket, Thailand van Dirja Masmeijer - WaarBenJij.nu

Zuid-Oost Azie: Een gezellige chaos!

Door: Dirja

Blijf op de hoogte en volg Dirja

16 April 2016 | Thailand, Phuket

Ondertussen in Phuket: In een knus en gezellig hostel zit ik onderuit op de bank met mijn tablet op schoot. Het is de hoogste tijd om jullie bij te praten over wat Zuid-Oost Azië te bieden heeft, lees hieronder mijn belevenissen.

Zen in de chaos!
Het was even een omschakeling om van het gestructureerde en de Westerse omgeving plotsklaps terecht te komen in een wereld van drukte en getoeter, oftewel, welkom in Ubud, Bali.
Na veel geschreeuw en gesjor op het vliegveld om je een taxi in te krijgen en waar je natuurlijk verschrikkelijk afgezet wordt omdat je de 'rijke' toerist bent kwam ik aan bij het hostel waar ik 7 dagen verbleef. Ik betaalde de taxichauffeur en hij vroeg waar zijn tip bleef, al snel kon hij aan mijn gezicht zien dat die dat wel op zijn buik kon schrijven. Ik was moe en was niet in de stemming voor een grapje en zeker niet nadat ik wist dat ik teveel ging betalen voor deze taxirit. Gelukkig maakte het hostel mijn humeur er beter op. Houten lodges met palmbomen in de tuin, een zwembad, zitzakken en hangmatten. De perfecte plek voor een weekje genieten van wat Ubud te bieden heeft. En Ubud heeft genoeg te bieden. Kleine marktjes, uitzicht over de rijstvelden, gezellige eettentjes, drukke straatjes, vriendelijke mensen, super gezonde smoothies en yogalessen die je de straaltjes van je rug doen lopen (of eigenlijk over elk lichaamsdeel). Yoga, dat was de reden voor mijn stop in Ubud. Elke dag, zeven dagen lang deed ik drie lessen per dag. Het was intensief maar erg leuk om zoveel verschillende soorten lessen mee te kunnen doen. En na zoveel gewandeld te hebben de afgelopen maanden kon mijn lichaam wel wat lenigheid gebruiken. In een bamboehut midden tussen de bananenbladeren en palmbomeen kregen we les. Het was een bijzondere ervaring die ik zeker niet had willen missen. En bij inspanning hoort natuurlijk ontspanning! Ook heb ik genoten van de heerlijke massages hier. De hotstone massage en de hoofdmassage maakte het 'zengevoel' hier compleet. Ik was klaar om naar Bangkok te gaan, kom maar op met al het hectische gebeuren!

Bangkok.
Een bruisende stad met een bijzonder nachtleven. Vier dagen was genoeg om het bruisende en het bijzondere nachtleven te ontdekken. Dit deed ik gezellig met vier anderen uit mijn hostel. Overdag cultuursnuiven en in de avond genieten van het lekkere eten wat je spotgoedkoop aan de straat kan kopen. Met 5 personen in een TukTuk, wat natuurlijk niet echt comfortabel was maar wel hilarisch reden we het drukke Chinatown in. Chinatown in Bangkok. Als je chaos wilt, dan is dit de plek. En wil je je eetlust behouden, sla dan het eetgedeelte over wat je op de markt kan kopen. Emmers met drap en stukken kip en vervolgens elk ander lichaamsdeel gefrituurd, gedroogd of rauw. "Kip, het meest veelzijdige stukje vlees, Kip" wordt hier wel erg serieus genomen, vooral het gedeelte veelzijdig.....
Voor iedereen die de film "The Hangover" heeft gezien (dit voor de jongere lezers onder ons), de skytower was zeker een bezoek waard! Met een martini met ijs (wat het weer wat uitbollig maakt, omdat mijn oma dat altijd dronk) genoot ik van een super uitzicht.
Ik ga jullie nu even informeren over het nachtleven hier. Koh San Road, de backpackersstraat waar al het bizarre gebeurd. Ben je in Bangkok, dan is een avondje in deze straat een toevoeging voor je algemene kennis. Ladyboys die soms niet van echt te onderscheiden zijn totdat ze tegen je beginnen te praten en uitnodigingen voor PingPong shows met de bijbehorende geluiden. Dit heeft iets te maken met pingpongballen maar dan zonder de bedjes. Laat je fantasie de vrije loop en ik weet zeker dat je in de goede richting zit. Een hint voor het geval dat: Deze vrouwen kunnen zonder hun handen te gebruiken colaflessen opendraaien. Dit edacutieve uitje liet ik maar even voor wat het was.....
De boottaxi is ook een grappig dingetje. De "locals" gebruiken dit om zich te verplaatsen. Erg leuk om te proberen. Met een boot waar je van je denkt dat die zijn beste tijd heeft gehad wordt je afgezet in verschillende delen van de stad. Voor 10 baht, om te rekenen is dit niks in euro's kan je hiervan gebruik maken. Mannen in pak, vrouwen met zakken vol etenswaren en andere spullen en toeristen die steeds banger beginnen te kijken (waaronder ik) omdat de boot wel erg volgeladen was doet de boot zijn werk.
Een laatste ervaring over Bangkok die ik met jullie wil delen is de 12 uur durende treinrit naar Chiang Mai, een plaatsje in het noorden van Thailand waar ik straks wat over ga vertellen. De treinrit was hobbelig maar goed vol te houden. Een kaartje kost 15 euro en je krijgt snacks en drinken gedurende de rit. Ook is de trein voorzien van airco wat erg prettig is. Want ik ben in Thailand aan het rondreizen in de heetste maand van het jaar, als je iets doet moet je het natuurlijk wel goed doen. Dus met een gemiddelde temperatuur van 40 graden ben ik heerlijk Thailand aan het verkennen!
Even terug naar het hobbelige gedeelte, een beetje schommelen is niet erg, ik had gelezen dat dit normaal was. Maar dit schommelde wel heel erg. We hadden een wiel onderweg verloren. Niet dat dit een probleem was. Midden op het spoor stonden we stil en het wiel werd er weer aangelast. Dit gebeurde nog zo drie keer en niemand keek hier van op. De NS, maar dan anders. Deze trein kwam ondanks alles namelijk wel op tijd aan.

Chiang Mai: De stad van de olifant.
Het eerste gedeelte van mijn verblijf beschrijf ik hieronder en het tweede gedeelte laat nog even op zich wachten.
De eerste drie dagen in Chiang Mai heb ik afgewisseld met cultuur en natuur. The White Temple van Chang Rai en the Golden Triangle, de rivier die Thailand verbindt met Laos en Myanmar waren mijn cultuurstops. Ook heb ik een bezoekje gebracht aan een dorpje waar de vrouwen leven met de ringen om de nek. Echt bizar hoe zwaar dit is. Zelfs in deze tijd worden jonge kinderen letterlijk opgezadeld met dit sieraad. Dubbele gevoelens gingen er door mij heen. Het is de manier waarop deze mensen leven maar tegelijkertijd wordt het lijf van een meisje van 8 verpest.
Gelukkig maakte deze nare gedachte snel plaats voor een bijzondere ervaring. Twee dagen heb ik voor olifanten gezorgd. Dit zijn van die momenten waarop je pas later beseft hoe bijzonder deze zijn. Ik heb ze eten gegeven, onder de modder gesmeerd en in de river afgespoeld. De olifanten worden gekocht van kampen waar deze worden mishandeld. Er wordt op gereden en dat is zonder enige twijfel mishandeling. Littekens van de prikstokken, gaten in de oren, doorgezakte ruggenwervels en ondervoeding heb ik van dichtbij gezien. Het was geweldig om voor deze olifanten te zorgen, ze lachen letterlijk naar je, willen met je spelen en vinden het heerlijk om geaaid te worden. Ik heb drie kampen bezocht en heb baby's van twee maanden en zes maanden oud gezien. Ze verdwijnen kopje onder met alleen hun slurf boven water, geweldig om te zien. De mama olifant speelde met ons door middel van haar slurf vol met modder te zuigen en dit over je een te sproeien. Gelukkig kon je samen met de olifant de rivier in. Ze gaan er helemaal voor liggen zodat je ze goed kan schrobben. Wat een unieke ervaring en gelukkig zijn er steeds meer kampen die beseffen dat rijden echt niet kan en deze bijzondere slimme beesten een beter leven geven. Het slapen in een boomhut en het toeteren van de olifanten vroeg in de morgen maakte het plaatje compleet.

De rest van mijn avontuur in het volgende en laatse blog over Thailand.



  • 17 April 2016 - 09:35

    Mieke En Ruud:

    Hallo Meis,
    wat een leuk verhaal weer. Ik dacht dat jij altijd alles at :-), dit maar overgeslagen dus. En zo mooi met olifanten "spelen". ben benieuwd naar de rest.

    groetjes Mieke en Ruud

  • 18 April 2016 - 09:51

    Jan En Dieuwke:

    Wat doe jij veel en maak je veel mee! Je hebt nog jaren nodig om alle indrukken te verwerken.
    Wij vonden Ubud een beetje te druk, want hadden meer Zen verwacht. Maar we waren ook moe aan het einde van een rondrit over Bali.
    Wel verbazingwekkend dat je zo met olifanten en hun jongen kunt spelen. Altijd gedacht dat je heel erg op moest passen.
    Geniet lekker verder, doen wij het ook met je verhalen.
    Groetjes, Jan en Dieuwke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Phuket

Dirja

Eindelijk is het dan zover! Van droom naar idee en van idee naar het ook daadwerkelijk mogen en kunnen doen. Vanaf 28 augustus rondreizen door Down Under en Nieuw Zeeland, mooie dingen zien en relaxen op Bali en van het mooie Azie genieten in de landen Thailand en Vietnam. Via waarbenjij.nu houd ik jullie op de hoogte van mijn avonturen en belevenissen. Het is leuk om mijn ervaringen te kunnen delen met jullie

Actief sinds 29 Juli 2015
Verslag gelezen: 460
Totaal aantal bezoekers 16157

Voorgaande reizen:

29 Juli 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: